Stimați librari, aveți suc de morcovi?

În varianta originală, iepurașul se duce la farmacie:
– Bună ziua! Aveți suc de morcovi?
– Nu, iepurașule. Aici e farmacie, nu avem suc de morcovi.
A doua zi iepurașul revine.
– Bună ziua! Aveți suc de morcovi?
– Nu, iepurașule. Aici e farmacie, nu avem suc de morcovi.
A treia zi, din nou. De această dată, vânzătoarea era pregătită.
– Bună ziua! Aveți suc de morcovi?
– Da.
– Ce ciudat! Suc de morcovi la farmacie… cumpără cineva?

 

Îmi place strategia de marketing a urecheatului, cred că poate fi aplicată și în alte domenii.
Ați încercat vreodată să întrebați într-o librărie despre un anumit autor român contemporan? Vă mai amintiți acea privire siderată a vânzătoarei, de parcă v-ați fi aflat într-o farmacie și ați cerut suc de morcovi?

 

 

 

Rafturile cu impact vizual sunt ocupate de traduceri ale bestseller-urilor internaționale sau ale cărților cu ecranizări de succes. Autorii români sunt băgați în ”prima linie” doar dacă pe copertă apare unul din numele autorilor renumiți, pe care îi putem număra pe degetele de la o mână.

Avem de-a face cu un cerc vicios. În calitate de librar, să promovezi  un autor român cvasi-necunoscut, nu este rentabil. Prin urmare, respectivul autor va avea șanse minime să-și vândă tirajul, deoarece exemplarele cărții sale vor fi înghesuite undeva între cărți de bucate și lucrări de filozofie. Nefiind rentabil pentru editură, nu va mai fi publicat. Iar librăriile vor avea o confirmare a faptului că au procedat corect marginalizându-l pe nefericitul creator de literatură. Iar apoi istoria se repetă, în buclă.

Ce e de făcut? În primul rând, publicul cititor trebuie îndrumat. Nu tot ce vede lumina tiparului este la un standard literar ridicat. O recomandare obiectivă, pertinentă, poate determina cititorul să cumpere o carte. Dacă se dovedește a fi bună, poate mai încearcă și altă dată.

Dar cine să ofere această recomandare obiectivă? Cred că ar fi oportună alcătuirea unui juriu, al cărui membri să fie reprezentanți ai principalelor bloguri de carte. De exemplu bookblog.ro, cititorsf.ro, cartidecitit.ro, etc.

Trimestrial, acest juriu alcătuiește un clasament cu cele mai bune 3 volume (sau 5) publicate de autori români contemporani. Toate librăriile care se respectă vor avea în stoc aceste volume și le vor promova prin metode unitare (probabil un stand de carton, inscripționat distinctiv).

Și încă un lucru important. Librăriile să acorde pentru aceste titluri, o perioadă de grație de 48 de ore, în care cititorul să poată returna cartea fără semne de uzură, primind în schimb contravaloarea ei.
În acest fel, cititorii care au făcut o alegere neinspirată, lucru lesne de constatat după lecturarea primelor 10-20 de pagini, își pot recupera investiția inițială.

Ce spuneți? Se poate materializa această inițiativă? Ar putea încuraja cititorul român să cumpere mai mult autori contemporani autohtoni?

Aștept păreri. Poate punem mai multe idei la un loc și iese un lucru bun.

Acest articol a fost publicat în Gânduri și etichetat cu , , . Salvează legătura permanentă.