Despre topul Bookaholic

Pentru că sunt un talent nativ când vine vorba de stârnit furtuni în pahare cu apă plată, vă avertizez : acest articol nu este îndreptat împotriva uneia sau mai multor edituri, nici nu le face acestora reclamă. Similar, în ceea ce-i privește pe autori. Respect în mod deosebit munca editurilor și creativitatea scriitorilor. Dar sunt încă multe lucruri de pus la punct pentru a transforma breasla autohtonă a meșteșugarilor literați într-o adevărată industrie, producătoare de bestselleruri la nivel internațional. Prin urmare, îmi permit o opinie asupra sistemului, nu asupra celor care performează în cadrul lui.

Au apărut rezultatele sondajului efectuat de website-ul Bookaholic.ro. Demersul lor este admirabil, nefiind prima oară când organizează un astfel de sondaj de opinie. De această dată, la categoriile incluse în sondaj, și-au exprimat opinia mai bine de 7.000 de oameni. Dat fiind faptul că nu se acordă premii și nu se așterne niciun covor roșu, putem presupune că nu au existat interese ascunse care să denatureze rezultatele. Prin urmare, clasamentul final merită atenția noastră și câteva clipe de analiză. M-am oprit asupra secțiunii ”Cel mai bun roman din 2015”

top-roman-2015

Felicitări tuturor autorilor pentru considerația de care se bucură în rândurile publicului cititor!

Sunt câteva aspecte interesante, în ceea ce privește acest clasament. O să enumăr mai jos constatările mele, vă invit să adăugați altele, sau să le contestați pe cele de față:

  • Solenoidul lui Mircea Cărtărescu pe primul loc, nu ar trebui să mire pe nimeni. Din câte am înțeles de la cei care au citit-o (regret că încă nu mă număr printre ei) e o carte deosebită, de o complexitate remarcabilă. Cârcotașul din mine se întreabă: ”oare câți din cei care au votat-o au și citit-o?” dar asta e absolut irelevant, cartea este cu siguranță un fenomen editorial greu de egalat sau depășit. Decât, poate, de următoarea carte semnată Mircea Cărtărescu.
  • Locurile 2 și 3 sunt ocupate de două foarte tinere scriitoare, Teresa Wojcik și Amy Anelisse (17 ani). Ce au ele în comun? Multe. Au început să scrie pe wattpad, unde și-au format grupuri de fani. Apoi au debutat în volum propriu, la editura Smart Publishing (self publishing). Da, ați reținut bine. Pe podium, două din cele trei trepte sunt ocupate de romane publicate ”pe spinarea” autorilor. 
  • Locurile 4 și 6 sunt ocupate de Cristina Nemerovschi, cu un volum semnat sub nume propriu și altul sub pseudonim literar (Anna Vary). Nu pot spune că sunt un fan al scriiturii practicate de autoare, dar trebuie să recunosc faptul că se achită remarcabil de sarcina asumată, aceea de ”purtător de cuvânt” al generației tinere protestatare, dezgustată de lumea fetidă pe care le-o oferim. Bravo Cristina, ține-o tot așa.
  • Sper să nu se supere Cristina Nemerovschi pe mine pentru ce voi spune în continuare. E doar un punct de vedere personal, care nu are nimic de-a face cu valoarea incontestabilă a scriiturii sau cu priza la publicul cititor. Îndrăznesc, prin urmare, să spun că și ea a cunoscut consacrarea tot prin self-publishing. A crescut odată cu editura Herg Benet, nu a beneficiat de ”logistica” sau ”renumele” unui editor consacrat. Iar pentru cei care nu știu, patronul editurii Herg Benet este soțul Cristinei, Alexandru Voicescu. Care la rându-i, scrie al naibii de bine, debutând anul trecut cu volumul ”Malad”.
  • Pe locul 5 în clasament avem cartea ”Fotograful Curții Regale”, apărută la editura Cartea Românească. A ajuns să fie publicată acolo, în calitate de câștigătoare a concursului de debut al Editurii Cartea Romaneasca, editia 2014  Felicitări autoarei Simona Antonescu pentru debutul literar promițător, o așteptăm să ”recidiveze” și cu alte volume.
  • ”Biblia pierdută” a lui Igor Bergler nu a prins primele zece poziții ale clasamentului. Ciudat, pentru o carte cu un tiraj vândut de zeci de mii de exemplare (declarația autorului). Dovadă a faptului că o campanie de marketing (excelent orchestrată, incontestabil) nu poate dura la nesfărșit. Și nu poate influența, în timp, singurul lucru ce contează: percepția Măriei Sale, Cititorul.

 

Lucrurile se schimbă într-un ritm alert. Vremurile în care autorii erau descoperiți de edituri, publicați și promovați, au apus. Știu că voi fi răstignit pentru vorbele astea, îmi asum consecințele.

Pentru scriitorii debutanți, rămân doar două alternative viabile: participarea la concursuri organizate de edituri, sau publicarea în regie proprie. Și nu m-ar mira să apară în următorii ani și autori consacrați care vor apela la cea de-a doua variantă! 

 ”Lipsa canalelor de distribuție” nu reprezintă o amenințare. Editurile self-publishing au contracte cu librăriile online (elefant, libris, etc). La Libris, de exemplu, se poate comanda și o singură carte, cu transport gratuit. Dar nu încercați asta cu titluri publicate de editurile ”clasice”. Cea mai bună carte de SF&F, premiată la Romcon 2015 (Atavic – Liviu Surugiu), nu o veți găsi la vânzare. Nici la Libris.ro, nici la Elefant.ro. Stoc epuizat. Cum am mai spus, cine are mobilitatea mamuților, le va împărtăși destinul.

Vorbeam de concursuri de debut organizate de edituri. Să nu uităm că în curând, adică la 1 martie, vom afla finaliștii concursului de debut organizat de editura Nemira. Felicitări editurii pentru inițiativă, sunt convins că vor fi nume de care vom mai auzi în timp. O șansă extraordinară nu doar pentru câștigător, ci și pentru celălalt finalist. Pentru că recunoașterea valorii la un asemenea nivel deschide multe uși și perspective. 

Acest articol a fost publicat în Gânduri și etichetat cu , , . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *