Cine se teme de genurile minore?

cine se teme

Sâmbătă, în subsolul literar al librăriei „Șt. O. Iosif”, am participat la o dezbatere foarte interesantă, intitulată „Cine se teme de genurile minore?” Înregistrarea o găsiți online, grație celor de la Biblioteca Urbană, cărora le mulțumim pentru materialul multimedia.

Discuțiile aferente mi-au stăruit în minte o bună perioadă de vreme. Ba nu, rectific: mă bântuie și acum. Întrebarea din titlu își poate găsi un răspuns direct și frust: chiar noi ne temem. Luăm pruncul literar și îl strangulăm cu propriul lui cordon ombilical. Asta facem, stimați autori și editori. Pentru că nu am văzut revoltă sau protest împotriva unei asemenea catalogări. Ci doar resemnare. Am văzut de asemenea, în ultimii ani, reprezentanți ai editurilor care au declarat public (există înregistrări video pe Internet) „autorii români nu se vând”. Cu asta, am mai încolăcit încă o dată cordonul ombilical în jurul gâtului pruncului care ar trebui să se numească: ”literatură SF, fantasy și polițistă autohtonă”. Asta dacă apucă ziua botezului.

V-am oripilat. Perfect. Luăm o pauză, vă invit să facem o comparație.

„Ați auzit de multi level marketing? Amway, Herbalife, anyone?” întreb eu.

„A daa…. ciudații ăia care vând tâmpenii scumpe, inutile” răspund unii dintre voi.

Superb. Tocmai am coborât o barieră mare și solidă între noi și MLM-iști. În mod ironic, o barieră similară cu cea care ne plângem că există între noi și cititorii care au decis să ocolească genul SF&F. I-ați auzit vreodată cum își prezintă produsele? „Acest săpun minunat nu doar spală, eliminând microbii, ci asigură și o finețe extraordinară a tenului. În momentul în care intră în contact cu pielea, formează o peliculă superfină și elastică ce protejează împotriva radiațiilor nucleare și nucleotide de uraniu pulsatoriu, cauza principală a cinșpe tipuri de cancer cunoscut sau în curs de omologare. Săpunul emană un miros minunat care se transmite direct sau prin puterea gândului și persistă foarte mult timp. Numai acum, și numai aici, puteți cumpăra o cutie conținând un săpun, instrucțiuni de folosire, cutiuță magnetică de păstrare, plus un preș de șters picioarele inscripționat cu logo-ul nostru, pentru numai 99.99 marafeți”.

La naiba, vreau și eu un săpun d-ăsta. Nu știu dacă îl folosesc sau nu, dar trebuie să-l cumpăr. Pentru că sărmanul om, însuflețit în ceea ce spune, m-a convins. Nu veți auzi un distribuitor Amway spunând „lumea nu cumpără săpunul meu”. Nici arătând cu degetul pe băieții de la fabrică, pentru că nu produc un săpun la fel de bun „ca cel anglo-saxon”. Ei fac în schimb, un lucru elementar de simplu: se concentrează pe propriile produse, pe care le promovează din convingere. Niciodată, sub nicio formă, nu-i veți vedea având în geantă și un săpun Fa, Rexona, sau orice altă marcă străină, pentru situațiile în care „cumpărătorii nu vor săpunul Amway”.

După cum bine spunea Georgiana în cadrul dezbaterii, autorul vinde cartea! Dar trebuie să fie primul care să creadă necondiționat în creația lui literară, prin urmare să muncească din greu pentru a convinge cititorii că e o lectură bună.

Nici Bogdan Hrib nu zicea rău: ”autorul să nu uite nicio clipă că e autor. Oriunde merge, cu oricine se întâlnește, să încerce să-și promoveze volumele proprii”.

Cu alte cuvinte, este imperios necesar ca autorii și editurile să convingă cititorii mărturisindu-și credința în literatura românească de SF&F. Prin promovare susținută, însuflețită, ușor agresivă (evident, mă refer la agresivitatea întru persuasiune, nu la cea cu tentă de canibalism, orientată spre colegii de breaslă).

Dacă nu se întâmplă asta, vom rămâne „minori” pentru totdeauna.

Photo (c) Biblioteca Urbană

P.S. Eu nu uit că sunt autor! Prin urmare vă invit sâmbătă 16 aprilie la Brașov, la librăria Okian, de la ora 16.00, pentru a participa la prezentarea romanului meu de debut, „Căldura ghețarilor”. cool

Acest articol a fost publicat în Gânduri și etichetat cu , , . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *